Pleidooi voor positieve feedback

http://zin-in-zorg.nl/2013/pleidooi-voor-positieve-feedback/De meeste mensen associëren feedback meteen met iets vervelends alsof het commentaar is op wat ze niet goed doen. We denken vaak automatisch aan negatieve feedback, terwijl positieve feedback minstens zo belangrijk is. Zin-in-Zorg vindt het tijd voor een pleidooi voor positieve feedback.

Veel mensen missen waardering

We komen steeds vaker mensen tegen die aangeven alleen wat horen van hun leidinggevende of begeleider als er iets niet goed gaat, en zelden of nooit als het wel goed gaat.

Een thuiszorgmedewerkster verzuchtte vandaag nog: ‘Ik mis waardering. Ik doe niet alles goed, maar een compliment op zijn tijd is toch ook wel eens fijn. De sfeer lijkt negatiever te worden met de economische crisis en de WMO. We doen allemaal ons stinkende best. Nou, laat dat dan ook eens merken, zeg daar dan ook eens iets van.”

Een vrijwilligster in een woonzorgcentrum vindt het moeilijk te begrijpen dat er niet meer positieve aandacht gegeven wordt aan vrijwilligers. “Ik weet dat ze veel aan hun hoofd hebben in de zorg, maar ze moeten het toch steeds meer van ons vrijwilligers hebben. Ik vind dat er dus wel wat meer waardering voor mag zijn. Ik moet van de sociale dienst verplicht vrijwilligerswerk doen, en soms denk ik dat ze dan al denken dat je niet wil. Nou, ik wil best, maar nooit horen wat je goed doet, motiveert niet.”

Pleidooi voor positieve feedback

Het punt dat we willen maken is dat veel leidinggevenden, begeleiders van vrijwilligers en stagiaires en collega’s elkaar te weinig positieve feedback geven. De kracht van positieve aandacht wordt te weinig ingezet. Weten wat je goed doet, daar gaat een enorm motiverende werking van uit.

Kijk naar jezelf. Hoe voelt het als je positieve feedback krijgt? Wat doet positieve aandacht met je? Krijgt je zelfvertrouwen hier een boost van? Wij denken dat de meeste mensen antwoorden dat ze zich er goed door voelen en er harder van gaan lopen. Positieve feedback zet aan tot het tonen van meer inzet en betrokkenheid. Iemand die gezien wordt in zijn kwaliteit, werkt effectiever en heeft veel meer plezier in zijn werk.

Merk jij ook wel eens dat je eigenlijk te weinig positieve aandacht geeft aan je medewerkers en andere collega’s? Dat je meer geneigd bent om kritische opmerkingen te plaatsen dan iemand te prijzen en te benoemen wat hij/zij goed doet?

30 dagen aandacht voor wat goed gaat

http://zin-in-zorg.nl/2013/pleidooi-voor-positieve-feedback/Ga dan eens 30 dagen bewust letten op het geven van positieve feedback en de effecten die dit heeft op je mensen maar ook op jou. Neem aan het eind van je werkdag 5 minuten de tijd om op te schrijven wat je bevindingen zijn, en waar je kansen hebt laten liggen.

Waarom 30 dagen? Dertig dagen wordt door veel gedragscoaches gezien als dé termijn om (her)nieuw(d) gedrag echt uit te proberen, en de effecten ervan op zowel anderen als jezelf te kunnen ervaren.

En daarna…., dan is de kans groot dat je het geven van positieve feedback je eigen hebt gemaakt en onderdeel is van je stijl van leidinggeven. Je voelt je een stuk positiever en dus zal dit je blijvend motiveren!

Wil je meer weten hoe je op effectieve wijze positieve feedback kan geven? Wil je meer tips en handvatten voor een motiverende stijl van leidinggeven? Informeer eens naar onze trainings- en/of coaching mogelijkheden.

Klik hier om meer te lezen over de training Feedback geven en ontvangen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *