Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog kunt doen

http://zin-in-zorg.nl/2014/stel-niet-uit-tot-morgen-wat-je-vandaag-nog-kunt-doen/Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog kunt doen. Een wijs gezegde. Maar niet gemakkelijk. Iedereen heeft er weleens last van: uitstelgedrag. Ik kom het de laatste tijd veel tegen in de zorg.

Zou het komen omdat veranderingen elkaar in hoog tempo opvolgen, en je niet weet waar je moet beginnen? Of omdat het  je juist verlamt, omdat alles snel moet, want stel dat je de  (transitie)boot mist?

Is het belangrijk om de oorzaken te weten van je uitstelgedrag of moet je je gewoon focussen op de oplossing, bijvoorbeeld hoe het tij te  keren?

Hoe kom je van uitstelgedrag af?

Vanuit de oplossingsgerichte benadering hoef je niet te begrijpen waarom je uitstelgedrag vertoont om het niet meer te doen. Je richt je op de oplossing. Twee vragen zijn belangrijk: ‘Waar loop ik nu tegen aan?’ en ‘Wat wil ik ervoor in de plaats?’.

In plaats van ‘waar loop ik tegen aan’ kan je ook denken aan ‘waar heb ik last van’, ‘welke problemen ervaar ik’. Uitstelgedrag veranderen begint met je bewust te zijn van de nadelen van dit gedrag die je ervaart, het vervelende gevoel of de toenemende kritiek van anderen.

Om de vraag ‘Wat wil ik hiervoor in de plaats?’ te beantwoorden kun je jezelf bijvoorbeeld afvragen: ‘Wanneer ben ik  tevreden?’ en ‘Wat voor gevoel wil ik hebben?’. Dit zijn maar een paar van de vragen die je jezelf kunt stellen vanuit de oplossingsgerichte benadering.

En hoe je de oplossing bedenkt? Daarin ben je zelf de expert. Je hebt in principe alle hulpbronnen in huis. Je hoeft er alleen je aandacht op te richten.

Om dit te illustreren gebruik ik vaak het volgende testje:

Ik laat mensen een korte tijd een lijst met 30 woorden zien. Ik vraag ze om snel alle e’s te tellen. Vervolgens wordt de lijst weggehaald en vraag ik hoeveel e’s iedereen heeft geteld: 20, 22, 24. Daarna vraag ik: schrijf eens op, welke woorden weet je nog? En dan blijft het vaak stil. De meeste mensen herinneren zich niet meer dan drie of vier woorden. Heel vaak hoor je dan: “Ik heb helemaal niet op de woorden gelet, ik had mijn aandacht gericht op de e’s!”.

Dit testje illustreert op een aardige manier hoe selectief onze aandacht doorgaans werkt: we kunnen onze aandacht vaak moeilijk op meer dingen tegelijk richten. Je kan letterlijk ‘je licht maar op een beperkt gebied laten schijnen’. Als je op een deel van de omgeving let, heb je (meestal) geen aandacht voor de rest.

Een andere kijk op oplossingen

http://zin-in-zorg.nl/2014/stel-niet-uit-tot-morgen-wat-je-vandaag-nog-kunt-doen/Tanja van Essen en Harry Schouwenburg omschrijven het in hun e-boek over uitstelgedrag als volgt:

Als je aandacht gericht is op je uitstelprobleem, zie je gemakkelijk de momenten waarop het beter gaat, of waarop het uitstelprobleem zich niet voordoet, over het hoofd. Terwijl juist die momenten, de succes-momenten, bijzonder leerzaam zijn. We hebben soms een andere bril nodig om naar oplossingen en goede momenten te kunnen kijken. De technieken van de oplossingsgerichte training leveren zo’n andere bril.

Herkenbaar, uitstelgedrag?

We horen graag van je in welke situaties jij uitstelgedrag vertoont, en of je al oplossingen hebt gevonden die werken voor jou.

Meer weten of oplossingsgerichte hulp en training nodig? Neem contact op met Wies Vink wvink@zin-in-zorg.nl.

Nog geen abonnee? Ontvang direct het nieuwste artikel in je mailbox. Meld je hier aan

2 reacties op “Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog kunt doen

  1. ik wil wel een andere uitdaging want het werk wat ik nu doe kost me gezondheid maar weet niet waar en hoe ben nu 52 het idee dat ik met zoveel pijn dit werk te blijven doen maakt me onzeker en kost me gezondheid terwijl ik het leuk vind om met mensen te werken of het no pg somatich of gewoon heel gewoon is thuis zorg of een B&B vakantie Boederei of dagopvang maar dat tillen draaien doet me steeds meer pijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *