Belevingsgericht zorgen en communiceren is werken en groeien vanuit je eigen vak

http://zin-in-zorg.nl/2015/belevingsgericht-zorgen-en-communiceren-is-werken-en-groeien-vanuit-je-eigen-vak/Belevingsgericht werken en luisteren is een integraal onderdeel van het werk in de zorg. Inlevingsvermogen en gelijkwaardige interactie zijn de basis om goede zorg te kunnen geven. Zonder belevingsgerichte communicatie is het onmogelijk om het werk goed te doen. Of het nu gaat om een behandeling, persoonlijke verzorging of het werk op de huiskamer.

Gelijkwaardigheid, veiligheid, ontspanning, aansluiten en inspelen op, dat vindt iedereen belangrijk. Alle professionals hebben geleerd en ervaren dat belevingsgericht werken hoge opbrengsten geeft.

Echter, onderweg in de werkdruk raak je dit ‘weten en doen’ weleens kwijt en komen de concrete zaken als wassen, eten, de behandeling en de groepsactiviteit op de voorgrond. Geen aandacht meer voor de mensen en voor jezelf, maar het voor elkaar krijgen van de ‘technische’ aspecten van het werk komt centraal te staan.

http://zin-in-zorg.nl/2015/belevingsgericht-zorgen-en-communiceren-is-werken-en-groeien-vanuit-je-eigen-vak/En als excuus: de werkdruk! (Ja hoor, daar is ie weer). Het gevoel alleen maar tijd te hebben voor de praktische werkzaamheden, heeft een domino-effect; het ontbreken van aandacht en contact zet de negatieve spiraal in beweging.

Door het centraal stellen van de werkdruk, de eigen zorgen en die van morgen, vergroten we de problemen die er spelen, in plaats van bij te dragen aan de oplossing. In de haastige mindset wordt vergeten dat niet menselijks onszelf vreemd is in de omgang met cliënten en collega’s. Belevingsgericht zorgen en communiceren is werken en groeien vanuit je eigen vak.

Mensen die zich niet gezien en gehoord voelen blijven steeds aandacht vragen. Dit is vaak een onbewust zoeken naar échte aandacht. Immers de positieve communicatie ontbreekt. Een mens compenseert dit. Kijk maar om je heen, naar cliënten/patiënten, collega’s, familie en jezelf.

Belevingsgericht zorgen en communiceren is werken en groeien vanuit je eigen vak

Wat gebeurt er met een mens als je niet meer als individu wordt gezien en behandeld? Die wordt knorrig, ontevreden en minder zelfredzaam. Ooit zei iemand tegen mij: ”Kijk maar naar de communicatie in een slecht huwelijk, daar blijven beide partners ook steeds naar de aandacht zoeken”. Een warme begroeting of een spontane aanraking is dan niet meer genoeg.

Men komt tekort en wordt overal ontevreden over. Natuurlijk is dat niet op alle fronten vergelijkbaar, maar het opende voor mij de ogen. Als twintiger had ik zulke voorbeelden soms net nodig om het negatieve effect van haast en geen echt contact maken echt te doorgronden.

http://zin-in-zorg.nl/2015/belevingsgericht-zorgen-en-communiceren-is-werken-en-groeien-vanuit-je-eigen-vak/Weten en belangrijk vinden is niet altijd genoeg om de belevingsgerichte aanpak vast te houden. Onderhoud en groei in je kennis en vaardigheden is nodig. Door je belevingsgerichte vaardigheden weer op te halen en in de praktijk toe te passen, gaat de kwaliteit van de zorg omhoog en nemen het werkplezier, wederzijds contact, voldoening en zingeving  toe: Het positieve domino-effect. Belevingsgericht zorgen en communiceren is werken en groeien vanuit je eigen vak. 

Gewoon doen samen met je hele team!

Groeien in je vak samen met je team: http://zin-in-zorg.nl/diensten/betere-communicatie-is-betere-zorg/

En ook hier haal je veel uit: http://zin-in-zorg.nl/diensten/communicatie-en-echt-contact-met-clienten-met-dementie/

Telefoon Wies Vink: 06-51852505 en wvink@zin-in-zorg.nl voor informatie en vragen.

Nog geen abonnee? Ontvang direct het nieuwste artikel in je mailbox. Meld je hier aan.

Zin-in-Zorg – Contact  www.zin-in-zorg.nl 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *