Veerkracht ontwikkelen

http://zin-in-zorg.nl/2015/veerkracht-ontwikkelen/Het is geweldig om met elkaar te werken aan goede zorg en tevreden cliënten.

Werken in de zorg vraagt veel van een zorgprofessional. Iedere dag oplossingen bedenken om je cliënten verder te helpen. Het liefst in termen van maatwerk.

  • Hoe doe je dat jaar in, jaar uit?
  • Hoe zorg je ervoor dat het enthousiasme blijft?

Veerkracht is misschien wel de sleutel tot succes

Wie veerkracht ontwikkelt, is toegerust om veranderingen, tegenslagen, stress en werkdruk beter te hanteren, waardoor er ook ruimte blijft voor een gezond, gelukkig leven met zijn of haar dierbaren. Voor velen lijkt veerkracht iets ongrijpbaars; je hebt het in je of je hebt het niet. Echter, veerkracht kan je ontwikkelen en is niet iets wat wel of niet voor jou is weggelegd.

Werken in de zorg vraagt dagelijks energie, motivatie en inspiratie. Mijn stelling is: Mensen met veerkracht gaat het dagelijks  werken in de zorg  beter af. Veerkracht is misschien wél dé sleutel tot succes!

Wat is veerkracht?

veerkracht-ontwikkelen/Veerkracht in de letterlijke zin roept beelden op van een veer die uitgerekt wordt en weer terugveert. We kunnen het allemaal voor ons zien.

Veerkracht in de zin van ‘mentale veerkracht’, definiëren we bij  Zin-in-Zorg-als  het vermogen om  flexibel om te gaan met veranderende omstandigheden, tegenslagen en onverwachte gebeurtenissen. Kunnen terugveren en ervan leren.

Veerkracht ontwikkelen? Daarvoor heb je zelfvertrouwen, flexibiliteit, aanpassings- en doorzettingsvermogen nodig. Met andere woorden: Geloven in eigen kunnen, maar ook een realistisch beeld hebben van je beperkingen. Meebuigen en toch bij jezelf blijven. Zin hebben om nieuwe uitdagingen aan te gaan en niet opgeven, ook wanneer zaken tegenvallen.

Sleutelcompetentie in de 21e eeuw

Onlangs las ik ‘Veerkracht’, het inspirerende nieuwe boek van Paul Donders. Hij schrijft in het eerste hoofdstuk dat veerkracht een competentie is die we allemaal bezitten en die ervoor zorgt dat we kunnen terugveren en leren van de dingen die in ons leven gebeuren. Individuele veerkracht verschilt van mens tot mens. Iedereen kan het leren, maar je moet er wel wat voor doen.

Paul Donders ziet veerkracht als dé sleutelcompetentie in de 21e eeuw. Hij stelt dat we in de komende twintig jaar veerkrachtige, gezonde en bekwame professionals en leiderschap nodig hebben om een werkomgeving te scheppen waarin professionals ook op de lange termijn veerkrachtig blijven en daardoor hun werk met enthousiasme en inzet uitvoeren.

Veerkracht ontwikkelen

http://zin-in-zorg.nl/2015/veerkracht-ontwikkelen/Werken in de zorg vraagt dagelijks energie, motivatie en inspiratie. Mijn stelling is: Mensen met veerkracht gaat het dagelijks werken in de zorg beter af.

En jij? Wat vind jij? Ervaar jij de kracht van veerkracht bij jezelf en in je organisatie?

Deel je mening met ons en de andere lezers van de Zin-in-Zorg ezine.

Wil jij werken aan je eigen veerkracht en/of die van je organisatie? In een vrijblijvend gesprek gaan we samen  kijken wat nodig is, om veerkracht verder te ontwikkelen en te versterken.

Neem gerust contact met mij, Wies Vink op wvink@zin-in-zorg.nl  of 06-51832505

Hoe ga je om met lastige mensen deel 2

In de schoenen van een ander staan – Hoe doe je dat?

hoe-ga-je-om-met-lastige-mensen-deel-2/In een eerder artikel over “Hoe ga je om met lastige mensen? schreef ik dat het goed werkt om eens in de schoenen van een ander te gaan staan; je eens te verplaatsen. In dit artikel “Hoe ga je om met lastige mensen deel 2” ga ik hier verder op in: In de schoenen van een ander staan: Hoe doe je dit?

In gesprekken hoor ik vaak praten over lastige mensen. Maar in wezen klopt dat natuurlijk niet. Wanneer mensen gedrag vertonen waar we zelf moeite mee hebben, zegt dat iets over onszelf, ons gedrag en onze communicatie. Om verandering aan te brengen in een voor jou lastige relatie zul je dus iets anders moeten doen. Zelf verantwoordelijkheid nemen en iets anders aan mijn communicatie en gedrag doen om mijn doel te bereiken. Vaak blijkt dat in de praktijk een gezamenlijk doel te zijn.

Hoe ga je om met lastige mensen – deel 2

Subtiele veranderingen in je eigen communicatie en gedrag kunnen een vastgelopen relatie losser maken. Wanneer je graag meer inzicht of informatie wilt over jezelf en de ander in de relatie, kun je goed gebruik maken van de waarnemingsposities.

Je kunt drie verschillende posities innemen om de situatie te bekijken en ervaren. Door vanuit deze verschillende posities naar een situatie te kijken, te luisteren en te ervaren kun je dingen ontdekken die je je daarvoor niet bewust was. In NLP worden dat de eerste, tweede en derde positie genoemd.

De 3 waarnemingsposities:

  • De eerste positie, vanuit jezelf
  • De tweede positie, vanuit de ander
  • De derde positie, vanuit de observerende positie (ook wel meta genoemd).
hoe-ga-je-om-met-lastige-mensen-deel-2/

Bron: NLP op het werk van Lynne Cooper

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de eerste positie bekijk je alles met eigen ogen, hoor je alles met je eigen oren en heb je je eigen gevoelens. Je staat in deze positie dus in je eigen schoenen. In dit geval gaat het om jouw gedachten, jouw zorgen, jouw waarden en jouw overtuigingen die bepalen wat jij denkt, zegt of doet.

In de tweede positie kruip je in de huid van een ander. Je denkt, voelt, doet, ziet, hoort, ruikt en proeft alsof je volledig de ander bent. Je wordt a.h.w. even de ander, je leeft je volledig in in de ander. Empathie dus…

Mij valt steeds weer op dat wanneer ik oprecht in de schoenen van de ander ga staan, het gedrag in de tweede positie helemaal normaal vindt. Ook al vind ik dat in de eerste positie moeilijk, lastig, vreemd…etc.

hoe-ga-je-om-met-lastige-mensen-deel-2/

3 waarnemingsposities

In de derde positie bekijk je de situatie van jullie beiden alsof je een onafhankelijke buitenstaander bent, vanaf een afstandje dus. Je bent op geen enkele manier persoonlijk bij die situatie betrokken.

Van hieruit kun je jezelf in de eerste positie zien en horen, evenals de andere persoon in de tweede positie. Vanuit deze positie merk je op wat er aan de hand is en denk je objectief over de dingen na.

Als je in staat bent om tussen deze posities doelbewust heen en weer te schakelen, geeft dat je informatie over wat je vervolgens kunt doen en zeggen. In veel zakelijke communicatie is dit een waardevolle vaardigheid.

Voorbeelden uit de praktijk

  • Een bespreking over de inzet van het netwerk van de cliënt is vastgelopen. Vanuit je rol van verpleegkundige wil je dat de cliënt zijn netwerk inschakelt voor een deel van de zorgvraag, maar de cliënt wil dat niet en vindt dat daar de zorg voor moet komen. Door de derde positie in te nemen ga je zien wat er bij beiden speelt. Je eigen gedrag kun je veranderen voor een ander resultaat.
  • Eisende klant. Stel je een cliënt voor die in zorg komt en eist dat zij ‘op haar gekozen tijd’ geholpen wil worden. Door in de tweede positie te gaan staan krijg je inzicht wat de behoefte van de cliënt is.
  • Omgaan met klachten van collega’s. Vaak klagen collega’s en worden emotioneel, bijvoorbeeld over de veranderingen die de organisatie doorvoert. Stap eens in positie twee en drie. Wat merk je op?
  • Een team dat rekening houdt met elkaars behoeften en gezichtspunten zal meer productief zijn en meer werkplezier ervaren. Welke posities worden hier ingenomen voor dit resultaat?

In een derde artikel: Wat is het beste perspectief? En wat zijn de gevolgen?

Positieve en open communicatie een absolute must voor de zorg

communicatie 1 bij art positieve en open commUit onze training ‘Betere communicatie is betere zorg’ blijkt steeds weer dat scholing in beter communiceren ook betere zorg en meer werkplezier oplevert. Het is belangrijk om je in communicatieverbetering en de effecten van je eigen gedrag en dat van de ander te verdiepen. Betere zorg met minder moeite en meer plezier.

Wat gebeurt er tussen mensen als zij communiceren?

In de ontmoeting met elkaar geven mensen altijd informatie door, over zichzelf, over elkaar en over de wijze waarop men met elkaar om wil gaan en wat ze willen bereiken.

Het belangrijkste uitgangspunt vanuit de communicatietheorie van bekende auteur Paul Watzlawick: Alle gedrag is communicatie.

Het is onmogelijk om NIET te communiceren.

Iedere vorm van gedrag heeft altijd invloed op een ander. Gedrag is wat je ziet, het is onze ‘buitenkant’. Gedrag gaat over al onze uitspraken, onze houding, mimiek, intonatie, …

Bijvoorbeeld: De arts achter zijn bureau kijkt de patiënt niet aan en is steeds geconcentreerd op de PC. Hierdoor kan de patiënt van alles denken: ‘Ik ben niet belangrijk?’, ‘Luistert hij wel wat ik zeg?’ tot en met ‘De dokter moet mij slecht nieuws gaan vertellen..’.

Was dat de bedoeling van deze dokter?

De bedoeling zit vaak aan onze binnenkant en kan er heel anders uitkomen of overkomen dan we zelf denken. Het effect van de dokters houding en de bedoeling hebben in dit voorbeeld niet veel meer met elkaar met elkaar te maken. De echte reden? Het spreekuur was uitgelopen en ze wilde de mensen niet laten wachten. Terwijl de patiënt ging zitten, startte zij het dossier op en nam de laatste informatie door. Het effect op de patiënt zorgde voor onzekerheid en misverstanden, waardoor het consult nog eens 10 minuten uitliep. Positieve en open communicatie een absolute must voor de zorg. Zodat je tijd bespaart en meer tevreden het gesprek afsluit.

Positieve en open communicatie een absolute must voor de zorg

5 tips voor een positieve en open communicatie:

Tip 1:   Omdat je het goed bedoelt wil dat niet zeggen dat het goed overkomt.

Tip 2:   Luister meer en praat minder.

Tip 3:   Neem de tijd! Haastige communicatie zorgt voor onnodige werkdruk, stress en misverstanden.

Tip 4:   Stel open vragen: Wat kan ik voor u betekenen? Waarmee kunnen we u helpen?

Tip 5:   Geef veel complimenten en positieve feedback, vanuit deze positieve aanpak worden ook de verbeterpunten veel beter bespreekbaar.

Deze en andere E-zines-in-zorg zijn natuurlijk maar een voorproefje van wat wij als Zin-in-Zorg organisatie, teams en individuele medewerkers te bieden hebben.

Investeren in communicatie is investeren in kwaliteit? Wat kunnen wij voor jullie betekenen?

Neem contact met Wies Vink op om hier eens over door te praten wvink@zin-in-zorg.nl of 06 – 51832505. We horen graag van jullie en hebben nu al zin in om bij te dragen en mee te werken.

Alvast wat meer lezen over de mogelijkheden bij Zin-in-Zorg?

Zin-in-Zorg Delft – Contact – KvK 27309830

Actief luisteren

Over verbale communicatie


luisteren close-up-18753_640“Luister je wel?” Ik vraag het als ik mijn partner iets vertel. “Je reageert niet, heb je wel gehoord wat ik zei? Ja, ja, ik luister wel …”. Ook op het werk hoor je het mensen zeggen! Mensen doen niks verkeerd. Ze onderbreken je verhaal niet, lopen niet weg, de telefoon is geen spelbreker en toch voel je dat er niet geluisterd wordt. Waarom weet je dat er niet naar je geluisterd wordt?

Luisteren met aandacht

Aandachtig luisteren is zichtbaar en voelbaar wanneer je iemand met aandacht aankijkt en een luisterende houding aanneemt. Wees stil en houd je mond even. Een valkuil is dat je in gedachten al bezig bent met een antwoord of reactie op moment dat iemand aan het vertellen is. Dat is geen luisteren. Als je echt luistert, ben je stil van binnen en is er ruimte voor de ander om te vertellen zonder dat je antwoord hoeft te geven. En dat brengt rust.

Actief luisteren

Degene die vertelt, wil ervaren en voelen dat de luisteraar op hem gericht is en hem begrijpt. Hoe ‘doe’ je actief luisteren? Door:

  • vragen stellen die belangstelling verraden;
  • open vragen die richting geven;
  • samenvatten om te laten merken dat je de verteller begrijpt;
  • gevoelsreacties weergeven.

Belangstellende vragen

luisteren compassion-857747__180Zowel in werk als privé is het belangrijk effectieve vragen te stellen. Thuis bijvoorbeeld aan tafel over dagelijkse belevenissen, in een gesprek met een vriendin die het moeilijk heeft, een praatje met je buren over de heg.

In je werk is de aanwezigheid of het ontbreken van deze vaardigheid essentieel. De eerste vraag die je stelt is al van belang. Hij moet relevant zijn, goed te beantwoorden en interesse verraden.

Relevante en belangstellende vragen sluiten aan bij datgene waarvan je weet dat ze voor de ander van betekenis zijn. Als een cliënt zich zorgen maakt over de uitslag van een onderzoek die hij van de arts op maandag gaat krijgen, dan gaat je vraag dinsdag natuurlijk over de uitslag. Je sluit aan bij zijn beleving, bij zijn manier van denken, voelen en beleven.

Als je de ander niet kent, kun je aansluiten bij wat je van tevoren te weten bent gekomen: iemands werk, ziekte, familie of hobby’s. Weet je niets van iemand, kun je via open en gesloten vragen makkelijk contact maken.

Open vragen die richting geven

Goede vragen zijn open en geven richting. Ze kunnen niet met alleen ‘ja’ of ‘nee’ worden beantwoord. Ze beginnen met: ‘hoe’, ‘wat vind je van …?’, ‘waarom’, ‘op welke manier …?’ of ‘vertel eens over …?’ In open vragen ligt het gewenste of verwachte antwoord niet vast. Een open vraag die richting geeft is bijvoorbeeld: ‘Hoe was dat gesprek waar je zo over inzat?’ is veel beter.

Op gesloten vragen vragen krijg je meestal een antwoord van één of twee woorden bijvoorbeeld: ‘Bent u bij de arts geweest?’ of ‘Hoe laat zal ik morgenochtend komen: om half acht of om zeven uur?

Samenvatten

Een goede samenvatting pakt de essentie, is kort, in eigen woorden en vragend van toon. Door de vragende vorm nodig je de ander uit te corrigeren als je ernaast zit. Het is niet erg als jouw samenvatting niet helemaal juist is. De ander zal direct aanvullen wat ontbreekt. Dat je er de moeite voor doet, wordt op zich al gewaardeerd.

Gevoelsreacties

Gevoelsreacties als aanvulling op belangstellende vragen en goede samenvattingen, zijn een aanmoediging, om uitvoeriger te vertellen. In bovenstaand voorbeeld wanneer de cliënt kan vertellen en de uitslag is goed, is een reactie als : “Wat ben ik blij voor u!

Actief luisteren is (hard) werken met je hart. Wie dat over heeft voor zijn persoonlijke en professionele relaties, krijgt veel terug. Aandacht is een groot cadeau.

Ook deze artikelen kunnen interessant voor je zijn:
Als je goed luistert hoor je meer>
– Belevingsgericht zorgen en communiceren is werken en groeien vanuit je eigen vak>
– Ezelsbruggetjes voor goede communicatie>

Zin-in-Zorg – Contact – www.zin-in-zorg.nl

Het is zomer en vakantietijd

Het is zomer en vakantietijd. Tijd voor de barbecue en genieten in de eigen tuin. Of er op uit! Naar de camping in Nederland of vakantie in het buitenland, een avontuurlijke reis naar een verre bestemming… Allemaal manieren om je werk even los te laten, eens heerlijk te ontspannen en genieten van je vakantie. Om daarna weer uitgerust aan de slag te gaan.

Werk jij deze zomer door? Dan wensen wij jou natuurlijk ook een heerlijke zomer met mooi weer en prettig werken toe.

Wij wensen iedereen een geweldige vakantie! Geniet ervan!

Hartelijke groet, Astrid Buis, Marjanne de Boer en Wies Vink

PS De volgende E-zine-in-Zorg valt op 13 augustus weer in je mailbox!

Nog geen abonnee? Ontvang direct het nieuwste artikel in je mailbox. Meld je hier aan.

Zin-in-Zorg –  Contact – www.zin-in-zorg.nl 

Hoe pak ik mijn werkstress aan?

Soms ben ik mijn eigen coach en pak ik mijn eigen werkstress aan.

pixa stress ache-19005__180
stress clerk-18915__180stress-391654__180Een paar keer per jaar is het zover: ik heb last van teveel stress op het werk. Soms komt het door samenwerking, maar vaak vooral omdat ik in mijn enthousiasme weer teveel werk heb aangenomen. Werk wat niet altijd zo vlot verloopt als ik bij het schrijven van de offerte had bedacht.

Maar ja… als je ergens aan begint dan moet je het ook afmaken. Vastbesloten zet ik door en dan komt de weerslag. En dan moet ik  toegeven dat ik te veel last heb van werkstress. En ondanks mijn gemopper over de vertragingen in het werk – natuurlijk veroorzaakt door anderen 😉 – , weet ik de uitweg al. Er is maar één iemand die de situatie kan veranderen. Dat ben ik zelf.

Deze week was het weer zover, teveel, te druk en een hoop ergernissen. Het toeval wil ook nog dat het mijn ‘beurt’ is om de E-zine-in-Zorg te schrijven.

Vandaar dat ik het onderwerp werkstress koos als onderwerp en de aanpak die mij daarbij het beste helpt.

Hoe pak ik mijn werkstress aan?

Wat zijn mijn uitgangspunten?

  • Ik ben zelf verantwoordelijk voor het verbeteren van mijn situatie.
  • Stress is geen excuus om mijn werk niet goed te doen.
  • Ik ga in gesprek met de mensen om me heen over het werk, wat er goed gaat en wat er beter kan.
  • Ik reorganiseer mijn werk en stel prioriteiten.
  • Ik oefen weer heel hard met NEE zeggen en breng het ook weer vaker in de praktijk.

Daarnaast, en dat is eigenlijk het allerbelangrijkste, weet ik dat ik door al die werkdruk en werkstress veel negatieve gedachten krijg en die vaak ook uitstraal naar anderen. De kwaliteit van mijn communicatie gaat achteruit, waardoor ik anderen ergernis geef, de stress toeneemt en mijn effectiviteit vermindert.

pixa brooms-57256__180
Dus … een paar keer per jaar de bezem door mijn eigen houding en werkdruk. Af en toe ben ik dus mijn eigen coach en pak ik mijn werkstress aan. Echt, het werkt prima.

Want nadat ik afgelopen maandag besloot om grote schoonmaak te houden:

  • Deelde ik mijn werk zo in, dat ik het komende weekeinde echt vrij ben.
  • Ben ik blij aan het einde van een drukke dag, dat ik mijn planning van die dag heb gehaald. En denk ik minder over het werk van morgen.
  • Heb ik een extra collega uit het netwerk gevraagd om mij te ondersteunen bij het werk.
  • Maakte ik een lijstje over moeizame zaken in mijn werk, wat het me kostte en wat het me bracht. Na aanvankelijke schrik over veel te veel ‘brengen’, kwam natuurlijk het besef dat ik dan ook zelf moet ‘halen’. Een idee wat mij nu al enorme ruimte geeft.
  • Mopperen en negativiteit is uit mijn woordenboek geschrapt, al beet ik af en toe het puntje van mijn tong af.
  • Af en toe ben ik dus mijn eigen coach en volgens mij met succes. Natuurlijk met dank aan de coaches uit het verleden die mij leerden dat ik zelf aan het roer sta, dat bij nee zeggen de wereld niet vergaat en dat afscheid nemen van gewoontes niet het einde van de wereld betekent.

Wil jij ook leren om zelf om te gaan met stress en negativiteit en jezelf met een positieve instelling en effectief gedrag herwinnen?
Denk dan eens aan: Een coach van Zin-in-Zorg –> meer informatie>

Ook het versterken van je eigen vaardigheden en die van je collega’s is een enorme steun in de rug om de werkstress weer beter aan te kunnen en vooral te verminderen.

Nog meer zin om je verder te ontwikkelen? Denk dan eens onze trainingen:

Meer informatie? Neem dan contact op met Wies Vink: wvink@zin-in-zorg.nl 06-51832505

Nog geen abonnee? Ontvang direct het nieuwste artikel in je mailbox. Meld je hier aan>.

Zin-in-Zorg – Contact  www.zin-in-zorg.nl 

Als je goed luistert hoor je meer

Goed luisteren om elkaar te begrijpen

als-je-goed-luistert-hoor-je-meerLuisteren is altijd van belang, zeker ook bij overleg tussen cliënt en zorgprofessional en in een werkoverleg tussen zorgverleners van een team.

Overal waar verschillende belangen en gezichtspunten een rol spelen, is luisteren van grote waarde.

Verschillende belangen?

Een cliënt en een zorgprofessional delen toch hetzelfde belang? Collega’s van een team hebben toch een gezamenlijk doel?

De bedoeling van beiden is toch om de zorg goed te laten verlopen en dat in gezamenlijk overleg en goede samenwerking? Dat klopt, er is veel gemeenschappelijk belang, maar er zijn verschillende invalshoeken hoe men de oplossing ziet.

In overleggen waar een zorgverlener en een zorgvrager de aanpak bespreken, of collega’s met elkaar de taken evalueren is goed luisteren essentieel. De reden om goed te luisteren is heel eenvoudig: Iedereen heeft een eigen kijk op de werkelijkheid, iedereen legt een begrip uit op een andere manier. Als je goed luistert hoor je meer.

Zelden wordt dezelfde uitleg aan eenzelfde begrip gegeven

Probeer het maar eens uit met verschillende mensen in je omgeving en het liefst op verschillende niveaus.

Vraag maar eens wat iemand bedoelt met: Wat betekent voor u goede zorg? Wat betekent je flexibel opstellen over je contracturen? Wat houdt dat in? Wat verwacht men van mij?

Samenvatten in je eigen woorden

als-je-goed-luistert-hoor-je-meerWat kun je dan het beste doen om zeker te weten of je ‘gehoord‘ en ‘begrepen‘ hebt wat de ander bedoelt? Door in je eigen woorden samen te vatten wat de ander heeft gezegd.

Reageert de ander instemmend? Je gesprekspartner zal je zeker corrigeren als er een verschil in begrip is. Daarnaast is luisteren een vorm van aandacht geven, juist ook als er niet direct een oplossing voor handen is. Je gekend en gezien voelen is een niet te onderschatten resultaat voor de kwaliteit van zorg.

Als je goed luister hoor je meer…

Als je goed luistert, wordt een overleg constructief en zal  tot mooie resultaten leiden. Als je goed luistert, voel je de energie tintelen. Niet voor niets was laatst op het congres van de inspectie voor de gezondheidszorg te horen:

‘Een zorgverlener die luistert is effectiever en efficiënter.
Een patiënt waarnaar geluisterd wordt is gelukkiger en tevredener.’

Luisteren is onderdeel van je communicatie en van je professionaliteit. Willen jullie hier beter in worden of de vaardigheden eens opfrissen? Lees dan hier verder over Betere communicatie is betere zorg en/of neem contact op met Wies Vink wvink@zin-in-zorg.nl 06-51832505

Nog geen abonnee? Ontvang direct het nieuwste artikel in je mailbox. Meld je hier aan.

Zin-in-Zorg – Contact  www.zin-in-zorg.nl 

Evalueren in het team

evalueren-in-het-zorgteamEvalueren is onderdeel van het werken in de zorg. In het kwaliteitssysteem is de evaluatie en de vervolgacties standaard  ingebouwd. Zeker als het gaat om beleid, de zorgprocessen, de klant- en medewerkerstevredenheid.

Maar wat doe je als het niet lekker loopt in het team of er zijn regelmatig chaotische en stressvolle werkdagen op de locatie? Voor zowel de leidinggevende als de  andere teamleden een dilemma.

Gelukkig is daar dan de ouderwetse en degelijke evaluatie.

Hoe pak je het aan?

Neem het initiatief om de evaluatie voor te stellen. Bespreek je voornemen / wens om te evalueren met de teamcoach, je teamleider of manager. Bekijk samen Wat een goede aanpak is en Wie Welke taken het beste kan oppakken. Want het is echt waar: het resultaat  van een  evaluatie wordt bepaald door de voorbereiding.

Evalueren in het team

Bij het organiseren van een teamevaluatie zijn de volgende zaken cruciaal:

  • Wordt de aanleiding voor de evaluatie door het team gedeeld?
  • Waar gaat de evaluatie precies over?
  • Een klimaat scheppen, waarin iedereen zich vrij voelt om te spreken en zijn/haar mening te geven.
  • Wie zijn de betrokkenen? Soms is het goed om een teamevaluatie breder te trekken dan het eigen team of de samenstelling juist klein te houden.
  • Bepaal de doelen. Wat willen jullie met de evaluatie bereiken?
  • Afhankelijk van aanleiding, onderwerp en de beladenheid ervan: Wie voert de evaluatie uit, wie heeft de leiding?
  • Het kiezen van een werkvorm. Schriftelijk met open vragen, een  groepsgesprek, interviews of een enquête?
  • Zijn het maken en vastleggen van de afspraken over de verbeteracties vooraf onderdeel van het overleg?

Evalueren in het team samengevat:

evalueren-in-het-zorgteamBij een evaluatie sta je stil en kijk je terug. De gebeurtenissen worden geanalyseerd, er worden conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan. Evalueren is meer dan het verzamelen van feiten  en het ordenen van de gebeurtenissen.

Als je echt wilt leren van  een evaluatie, bereid dan zowel de inhoud als het proces goed voor. De keuze en juiste afbakening van het doel zorgt ervoor dat er wordt geleerd voor een volgende keer.

De aanleiding en de doelstelling bepalen hoe je de evaluatie gaat aanpakken en organiseren. Het maakt een behoorlijk verschil of de evaluatie gaat over de sfeer op het werk of over het beter organiseren van de agenda.

Evalueren in het team samen met een coach

Bij een teamevaluatie kan de inzet van een (externe) coach of een workshop over de aanpak en communicatie bij een mondelinge teamevaluatie de juiste handvatten bieden, om ook daadwerkelijk  stappen in de juiste richting te zetten.

Evalueren samen met een coach van Zin-in-Zorg of leren evalueren in een afwisselende workshop? Neem contact op met Wies Vink wvink@zin-in-zorg.nl of 06-51832505.

Nog geen abonnee? Ontvang direct het nieuwste artikel in je mailbox. Meld je hier aan>.

Zin-in-Zorg – Contact – www.zin-in-zorg.nl 

5 tips bij het stellen van open vragen

tijd-nemen-5-tips-bij-het-stellen-van-open-vragenVraag- en belevingsgerichte zorg vinden we belangrijk. Aansluiten bij wat de cliënt wil en daarop verder gaan is van groot belang. Om hier echt invulling aan te geven, heb je informatie nodig van jouw cliënt en zijn/haar mantelzorger.

Door open vragen te stellen creëer je ruimte voor de inbreng van je cliënt. Open vragen stellen is een noodzakelijke vaardigheid om goede zorg te kunnen leveren. 

Hoe zit het ook alweer?

Een open vraag  begint altijd met één van de volgende woorden:

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Wanneer
  • Hoe

Als je met één van de bovenstaande vraagwoorden begint, kan er niet met ‘ja’ of nee’ worden geantwoord.

Zorg dat je tijd hebt om naar het antwoord te luisteren. Anders is er geen ruimte voor de inbreng van de ander. Een vraag kan immers ook weer andere vragen oproepen, of het begin zijn van een gesprek.

Neem-de-tijd-5-tips-bij-het-stellen-van-open-vragenAls je de vraag gesteld hebt, zwijg je minstens vijf seconden. Geef de ander de tijd en ga de tijd niet volpraten! Komt er weinig terug van de cliënt, stel de vraag dan nog een keer.

Meestal komt er dan wel een uitspraak waarop je kunt doorvragen. Als je een compleet en duidelijk antwoord hebt, vat je samen wat de ander heeft gezegd in je eigen woorden en vraagt of de samenvatting klopt.

5 Tips bij het stellen van Open Vragen

  1. Bondig
    Een goede open vraag is een overzichtelijke, eenduidige vraag. “Hoe laat wilt u uw persoonlijke verzorging hebben?” Niet teveel uitweiden met uitleg, zoals: “U gaat natuurlijk naar dagbesteding, dus het is belangrijk dat we op tijd komen”. Of: “Bent u geen ochtendmens en wordt dat te vroeg voor u? We kunnen natuurlijk ook ’s avonds komen?” De cliënt wordt zo niet uitgenodigd een eigen antwoord te geven en/of raakt de draad kwijt.
  2. Geen oordeel geven
    Een open vraag beginnen met ‘Wat vindt u van…’,  is een goede manier om zoveel mogelijk informatie van de ander te krijgen over zijn mening en beleving. Bijvoorbeeld over de invulling en organisatie van de zorg en begeleiding. De cliënt kan zijn of haar ideeën en beleving vrijuit kenbaar maken. Je krijgt zo inzicht in de gevoelens en wensen van je gesprekspartners.In “Wat vindt u” zit helemaal geen sturing vanuit jezelf, geen enkele suggestie, beperking of richting. Je bent daardoor neutraal. In het antwoord kan de ander zichzelf laten zien, zonder dat je stuurt.
  3. ‘Waarom’ vermijden
    “Waarom” is een heel bekend vraagwoord, maar hoort niet thuis in het rijtje voor open vragen. Het is bijna onmogelijk om een ‘Waarom’ vraag zonder oordeel te stellen. Waarom komt snel over als een verwijt. Vraag dan bijvoorbeeld: Hoe bent u op dit idee gekomen? Wat zijn voor u belangrijke redenen om persoonlijke verzorging aan te vragen?
  4. Neem de tijd en straal dat ook uit
    Een gehaaste indruk zorgt ervoor dat de cliënt zich niet vrijuit voelt om te spreken, waardoor afspraken of contact niet tot volle tevredenheid verlopen en dit op een ander moment tot uiting komt. Door haast en te weinig aandacht duurt een gesprek vaak onnodig lang.
  5. Gebruik de juiste lichaamstaal
    Wat we in de drukte van alle dag weleens vergeten is op onze non-verbale communnicatie te letten. Aan je houding ziet de ander of je echt interesse en aandacht hebt. Kijk de anderen aan en kijk niet naar je papier of de klok. Een haastige indruk zorgt er voor dat de juiste informatie niet op tafel komt en veroorzaakt tijdsdruk en stress op een ander moment.

Veel succes, want een goede open vraag is extra kwaliteit voor zorg en begeleiding.

Verder leren over communicatie in de zorg?

Goede communicatie zorgt voor meer kwaliteit en minder werkdruk. Neem dan contact op met Wies Vink wvink@zin-in-zorg of 06-51832505

Interessante trainingen:

Ook het nieuwste artikel ontvangen? Meld je hier aan.

Zin-in-Zorg – Contact  www.zin-in-zorg.nl 

Eigen kracht voor het team

eigen-kracht-voor-het-teamVersterken van ‘eigen kracht’, ‘zelfredzaamheid’ en ‘eigen verantwoordelijkheid’ zijn inmiddels welbekende begrippen als we het hebben over de cliënt, mantelzorg en zijn/haar netwerk.

Je hoort deze begrippen echter ook steeds vaker als het gaat over de organisatie zelf.  Hoe teamleden en zorgprofessionals onderling met elkaar werken. Bijvoorbeeld als men het heeft over integraal werken’ en ‘zelfsturing’. Het gaat dan vooral over cultuur en de werkhouding van de professional en het team zelf.

Hoe ontwikkel je jezelf als generalist?

In sociale wijkteams ligt de nadruk op generalistisch werken: in teamverband benaderen ze de problemen op een integrale manier. Samen werken ze aan de vragen en problemen die spelen in de wijk. Hoe ontwikkel je jezelf als generalist? Door intensief samen te werken, informatie uit te wisselen en je op meerder terreinen te scholen. Zo wordt elk teamlid steeds meer van alle markten thuis. Met brede kennis weet je wat je zelf kan oplossen en wanneer je de expertise van een ander nodig hebt

En kijk naar de zorgprofessionals die werken in kleine of zelfsturende teams: samen zijn zij ervoor verantwoordelijk dat de vooraf vastgestelde doelen worden behaald. Doordat er geen teamleider meer is en zorgcoaches meer op afstand werken richt de organisatie als geheel zich vooral op het WAT. Met andere woorden vooral op welke resultaten er moeten worden bereikt. De HOE– vraag wordt aan het team gelaten.

Eigen kracht voor het team

In een dergelijke werkomgeving zie je dat er voor  professionals veel ruimte is voor ‘eigen kracht’, ‘zelfredzaamheid’ en ‘eigen verantwoordelijkheid’. Een organisatiecultuur waarin vertrouwen, oplossingsgerichtheid en gezamenlijke ambitie belangrijk zijn. Waarin professionals een werkhouding hebben gericht op samenwerken, pro-activiteit en duidelijk en resultaatgericht communiceren.

In de speeltuin bij mij in het dorp raakte ik onlangs aan de praat met een moeder die in de gehandicaptenzorg werkt. We spraken over wat voor werk we beiden deden. Al gauw kwamen allerlei veranderingen in de zorg en in haar werk op tafel. Zij vertelde dat bij haar op het werk in zelfsturende teams gewerkt ‘moest’ gaan worden. De nadruk op ‘moest’, sprak voor mij al boekdelen.

“Goed dat ze vertrouwen in ons hebben dat we het zelf kunnen, maar ik zie mijzelf niet tegen een ander zeggen wat hij fout doet of wat volgens mij anders moet. Ik ben geen leidinggevende. Ik ben eigenlijk blij dat ik veel nachtdiensten werk, dan heb ik er gelukkig minder mee te maken”.

Waarom is weerstand normaal?

eigen-kracht-voor-het-team

Weerstand tegen veranderingen is ons mensen eigen. Zeker als het om cultuur en werkhouding gaat. En een ieder weet dat het doorvoeren van veranderingen tijd en begeleiding vergt.

Het begint met het duidelijk voor het voetlicht brengen WAAROM er veranderingen gaan plaats vinden en WAT deze precies inhouden. Ruimte voor het uiten van weerstand, teleurstelling en boosheid is van belang, zonder hierin lang te blijven hangen.

Als medewerker heb je vaak weinig invloed op de koers van de organisatie of nieuwe regelgeving, maar des te meer invloed op HOE je met de veranderingen omgaat en HOE je je opstelt in het proces.

Minstens zo belangrijk is het dat organisatie en leidinggevenden zorgen dat medewerkers ruimte en mogelijkheden krijgen om de benodigde kennis en ervaring te verwerven om op een andere manier te gaan werken. Hiermee kunnen ze succeservaringen opbouwen. Het team kan dan samen aan de slag en de energie benutten voor de opbouw van de zorg, begeleiding en activering.

Feedback werkt niet als niet iedereen het doet

Om bij het voorbeeld van de moeder in de speeltuin te blijven: Zij zag zichzelf best meer bepalen in het werken en vertrouwen op de eigen kracht voor het team. Ook begreep zij dat het team scherp moesten blijven op doel en resultaat. Maar zelf feedback geven aan een collega, dat zou ze pas aandurven nadat zij en haar collega’s hadden geleerd hoe je feedback geeft en ontvangt. Alleen als het hele team dan ook meedeed aan een training en meewerkte aan de nieuwe manier van samenwerken en zelfsturing.

“Want het werkt niet als er maar eentje of een paar feedback geven. Iedereen moet het doen en vooral ook belangrijk vinden. Dan pas wordt het gewoner en werkt het.”

We zouden graag jouw eigen ervaringen met veranderingen in cultuur en werkhouding horen en ervaringen met elkaar delen… En wil je met ons sparren over cultuurverandering, werkhouding en welke kennis of vaardigheden je daar zelf, de organisatie of de team voor nodig hebben? Neem eens contact met ons op. We denken graag mee. Mail wvink@zin-in-zorg.nl. Telefoon 06-51832505.

Nog geen abonnee? Ontvang direct het nieuwste artikel in je mailbox. Meld je hier aan.

Zin-in-Zorg – Contact  www.zin-in-zorg.nl